Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

Tips Atasi Tekanan..

InsyaAllah, kali ini,saya akan berkongsi tips yang saya baca di akhbat Harian Metro yang saya rasakan baik untuk kita sama-sama amalkan..InsyaAllah. Sebenarnya. ada banyak lagi,tapi cukuplah sekadar ini..mudah-mudahan yang sedikit ini kita amalkan sama-sama,InsyaAllah..

Katakan pada diri anda;

  • Aku harus siap menghadapi hidup ini. Apa pun yang terjadi, hidup di dunia ini hanya sekali. Aku tidak boleh gagal dan sia-siakan waktu dengan perkara yang tidak berguna. Tugasku adalah menyempurnakan niat dan ikhtiar, Segala yang terjadi aku serahkan kepada Allah yang Maha Tahu, yang terbaik bagiku.Aku harus sedar yang terbaik bagiku menurutku belum tentu yang terbaik menurut Allah swt. Bahkan mungkin aku menuruti keinginan dan harapanku sendiri. Pengetahuanku mengenai diriku sendiri atau apa pun adalah terbatas sedangkan pengetahuan Allah menyelimuti segalanya. DIA tahu awal, akhir dan segalanya. Sekali lagi betapa pun aku inginkan sesuatu, tetapi hatiku harus ku persiapkan untuk menghadapi kenyataan yang tidak sesuai dengan harapanku. Kerana mungkin itulah yang terbaik buat diriku.
  • Allah lah satu-satunya penolongku. Aku harus yakin, walaupun bergabung seluruh manusia dan jin untuk menolongku, tidak mungkin terjadi apa pun tanpa izinNya. Hatiku harus bulat dan yakin hanya Allah lah yang dapat menolong dan memberi jalan keluar yang terbaik dari setiap urusan. Tidak ada yang mustahil bagiNya, kerana segalanya adalah milikNya dan sepenuhnya dalam kekuasaanNya. Tidak ada yang dapat menghalangku jika DIA akan menolong hambaNya. Dialah yang mengatur segala sebab datangnya pertolonganNya.

Oleh kerana itu, aku harus berjuang dan berikhtiar untuk mendekatiNya dengan mengamalkan segala yang disukaiNya dan melepaskan hati dari kebergantungan kepada selainNya, kerana selain DIA hanyalah sekadar makhluk yang tidak berdaya tanpa kekuatan dariNya.

"...Sesiapa yang bertaqwa kepadaKu, nescaya Ku berikan jalan keluar dari setiap urusannya dan Ku beri rezeki (pertolongan) dari tempat yang tidak terduga. Dan sesiapa yang bertawakal kepadaKu, nescaya akan Ku cukupi segala keperluannya." (At-Talaq:2-3)

No Response to "Tips Atasi Tekanan.."