Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

T0koh Mat3mat!k

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Beberapa hari yang lalu ana terlibat dalam program ‘Kemas jangan tak Kemas’ yang telah berlangsung selama beberapa hari bertempat di Kampung Kastam, Bukit Gelugor, Pulau Pinang..hehe..kemas rumah ana la tu. Alhamdulillah, banyaknya nikmat yang Allah bagi, banyak betul buku dalam rumah ana ni, sampai ana sendiri pun tak sedaq kewujudan buku-buku tu..hebat tak?tksh..banyak la buku yang sangat berguna sebenaqnya, walaupn luaran dah takdak rupa mcm boleh baca lagi, tapi banyak isinya, betul la pepatah omputih, don’t judge a book by its cover..memang rasa terpukul dengan pepatah tu kali ni..(aduh!!)..jadi hari ni ana nak kongsi salah satu ilmu yang ana dapat hasil dari usaha keras mengemas rumah..ada la buku focus SPM ni, macam bukan standard ana budak IPTA ni nakbaca, tapi ana terpukau dgn segmen tokoh dalam majalah pendidikan ni. Fokus SPM keluaran Disember 2007 ni mengupas tentang tokoh-tokoh matematik!!!memang dah lama ana cari pasal ni, tapi malas nak cari..hehe..segala puji bagi Allah yang Maha Mengetahui apa yang diingini hambaNya..hihi..maluu..malas cari tapi dapat..ok, jom kita teroka dunia tokoh matematik!




Al-Biruni (973 – 1050)
Nama : Abu Arrayhan Muhammad ibn Ahmad al-Biruni
P.O.B : Kath, Khwarazam (skrg dikenali sbg Kara-Kalpakskaya, Uzbekistan)
D.O.B : 15 September 973
P.O.D : Ghazna (skrg dikenali sbg Ghazni, Afghanistan)
D.O.D : 13 Disember 1048
Al-Biruni merupakan ahli falsafah, alhi geografi, astronomy, fizik dan ahli matematik. Selama 600 tahun sebelum Galgeo, al-Biruni telah membincangkan teori putaran bumi tanpa paksinya sendiri. Al-Biruni juga telah menggunakan kaedah Matematik untuk membolehkan arah kiblat ditentukan dari mana-mana tempat di dunia. Beliau juga ialah orang yang pertama menyatakan bahawa jejari bumi ialah 6339.6km.
Al-Battani (850 – 929)
Nama : Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan Abu Abdullah
P.O.B : Battan, Damsyik
Beliau ialah bapa trigonometri dan juga merupakan putera Arab serta pemerintah Syria. Al-Battani diiktiraf sebagai ahli astronomi dan Metematik Islam yang tersohor. Beliau berjaya meletakkan trigonometri pada tahap yang tinggi dan merupakan orang pertama yang menghasilkan jadual cotangents.

Al-Khawarizmi (780 – 850)
Nama : Muhammad ibn Musa Al-Khawarizmi
Gelaran : Bapa Algebra
Beliau pakar dalam bidang matematik, geografy dan astrnomi. Antara buku-buku terkenal hasil tulisan beliau termasuk Hisab Al-Jabr wal Muqabalah ( Buku Pengiraan, Perbaikan dan Pengurangan )dan Algebra. Pada kurun ke-12, Gerard of Cremona dan Roberts of Chester telah menterjemahkan buku algebra Al-Khawarizmi ke dalam bahasa Latin. Terjemahan ini digunakan di seluruh dunia sehinggalah kurun ke-16.

Omar Khayyam (1048 – 1131)
Nama : Ghiyath al-Din Abul Fateh Omar Ibn Ibrahim al-Khayyam
D.O.B : 18 Mei 1048
D.O.D : 4 Disember 1131
Khayyam sebenarnya bermaksud pembuat khemah. Sumbangan terbesar Omar Khayyam ialah bidang algebra. Beliau pernah membuat percubaan untuk mengklasifikasikan kebanyakan persamaan algebra termasuk persamaan darjah ketiga. Malah beliau juga menawarkan beberapa penyelesaian untuk beberapa masalah algebra. Hal ini termasuklah penyelesaian geometric bagi persamaan kiub dan sebahagian daripada penyelesaian kebanyakan persamaan lain.
Bukunya Mazalat fi al-Jabr wa al-Muqabila ialah karya agungnya dalam bidang algebra dan sangat penting dalam perkembangan algebra. Pengklasifikasian persamaan yang dilakukan oleh Omar Khayyam adalah berasaskan kerumitan sesuatu persamaan.
Omar Khayyam telah mengenalpasti 13 jenis bentuk persamaan kiub. Kaedah penyelesaian persamaan yang digunakannya bersifat geometrical. Dalam bidang geometri pula, beliau banyak membuat kajian yang menjurus kepada pembentukan teori garisan selari.
Beliau juga pernah diarahkan oelh Sultan Saljuq Malikshah Jalal al-Din untuk bekerja dib alai cerap. Di sana, beliau ditugaskan untuk menentukan kalendar solat yang tepat. Omar Khayyam berjaya memperkenalkan kalendar yang hampir-hampir tepat dan dinamakan Al-Tarikh-al-Jalali.
Al Khazin (900 – 971)..gambar beliau gagal dicari di internet..huhu..sorry..bayangkan jela lelaki berjambang..hehe..
Nama : Abu Jafar Muhammad Ibn al-Hassan Khazin
P.O.B : Khurasan,Timur Iran
D.O.B : 900 Masihi
Beliau lebih dikenali sebagai al-Khazin dan merupakan ahli astronomy dan matematik terkenal pada zamannya. Al-Khazin ialah salah seorang saintis yang tinggal di Bandar yang dikenali sebagai Rayy. Pada tahun 959 atau 960 Masihi, Perdana Menteri Rayy yang telah dilantik oleh Adud ad-Dawlah meminta al-Khazin mengukur sudut tidak tepat gerhana iaitu sudut permukaan rata atau arah garisan khatulistiwa di bumi.Selepas pengukuran dilakukan, al-Khazin berkata: “Saya menggunakan cincin yang saiznya kira-kira empat meter untuk mengukurnya.”
Salah satu hasil kerja al-Khazin iaitu Zij al-Safa’ih telah dinobatkan sebagai satu kejayaannya yang terbaik dalam kerja lapangan yang akhirnya menjadi bahan rujukan utama saintis lain. Kerja itu menggambarkan peralatan astronomi dan salinannya telah dibuat di Jerman pada waktu Perang Dunia Kedua.
Hasil kerja al-Khazin dikatakan banyak dipengaruhi oleh motivasi yang diterimanya dari ahli Matematik, al-Khujandi. Al-Khujandi mendakwa berjaya membuktikan bahawa
x3 + y3 = z3 adalah mustahil untuk semua nombor x,y,z. Selain itu, al-Khazin telah mengusulkan model solar yang dikemukakan oleh Ptolemy yang menyatakan bahawa pergerakan matahari adalah mengikut kitaran seragam yang bukan berpusatkan bumi. Al-Khazin yang tidak setuju dengan model itu mengusulkan satu model yang mana menurut beliau, matahari bergerak dalam satu pusingan yang berpusatkan bumi.



No Response to "T0koh Mat3mat!k"