Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

El-Nino..'Hadiah' sempena Bulan Ramadhan

Sekitar Ogos ini, umat Islam khasnya yang berada di sekitar lautan Pasifik buat julung kalinya akan merasai ‘kehangatan’ dan ‘kemeriahan’ Ramadhan seiring dengan kemunculan fenomena El-Nino. Menurut akhbar tempatan yang saya baca, kali ini ujian sebenar ramadhan menyamai saudara seagama di bumi gersang Asia Barat. Jabatan Meteorologi Malaysia meramalkan Negara kita mungkin mengalami fenomena itu ekoran cuaca panas kering yang dihadapi.

Apa itu El- Nino???
El- Nino adalah suatu keadaan di mana arus laut panas menggantikan arus laut sejuk di luar pantai Amerika selatan menyebabkan peningkatan haba.
Semasa El-Nino, perairan yang lebih panas di Pasifik tengah dan timur membekalkan haba dan lembapan tambahan kepada atmosfera mendorong kepada pergerakan menaik arus udara.
Udara lembap yang terpeluwap membentuk ribut petir dan hujan lebat di barat Pasifik termasuk Malaysia dan tekanan atmosfera menyebabkan cuaca lebih kering.Kesannya turut dirasai banyak Negara termasuk di Asia Tenggara.

Malaysia pernah mengalami fenomena ini sebanyak 12 kali

Kejadian terburuk berlaku pada tahun 1982

"Wahai orang-orang yang beriman, Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa." (Al-Baqarah:183)

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..agar dapat ku lalui dengan sempurna..Insya Allah..Mudah-mudahan kita semua diberi kekuatan untuk menghadapi apa jua cabaran sepanjang Ramadhan kali ini..Ayuh kita sama-sama membuat persediaan menghadapi Ramadhan dengan memperbanyakkan puasa sunat sebagai 'latihan' sebelum kita berdepan dengan Ramadhan yang sebenar sebagaimana Rasulullah membuat persediaan awal sebelum kedatangan Ramadhan..Allahua'lam..



No Response to "El-Nino..'Hadiah' sempena Bulan Ramadhan"