Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

Raihlah syurga dunia

Maka adapun orang yang catatannya diberikan dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, dan dia akan kembali kepada keluarganya yang sama-sama beriman dengan gembira.(Al-Insyiqaq:7-9)


Mengingat petikan dari surah ini, fikiran melayang ke rumah.Rindu sungguh pada ma, abah, dan semua adik beradik. Sihatkah mereka? Apa khabar agaknya mereka? Makin banjir ataupun makin surut iman mereka.Nauzubillah. Mengenang wajah-wajah suci ma dan abah, makin dipalit rasa sayu. Penangan praktikal yang lama ke?huhu.mungkin.Kalau kat umah, rindu nak blaja.Kalau kat tempat blajar, rindu nak balik umah.^__^

Barangkali impian setiap individu untuk berasama-sama merasai bahagia bersama orang yang tersayang, apatah lagi di syurga. Namun, tidak semudah yang difikirkan kita. Mengikut kefahaman sendiri yang cetek tentang ayat ini,syaratnya mesti dipenuhi. syurga hanya dapat dimasuki bersama ahli keluarga yang sama-sama beriman.

Astaghfirullah.

Seronok ke sana ke mari mengatur kerja dan membantu orang lain adakalanya membuatkan kita lupa seketika tentang ahli keluarga di rumah.Lalu, dalam kesibukan mengatur agenda dakwah, perancangan kerja dan sebagainya, selitkanlah juga perancangan kita untuk ke destinasi syurga yang abadi bersama ahli keluarga.

Jikalau sibuk mengajak orang kearah kebaikan, ajak lah juga ahli keluarga kita kearah yang sama. Sebagaimana kita mendidik, menyubur semangat adik-adik untuk berjaya, suburkan juga semangat adik-adik dirumah yang barangkali sudah lama layu dan malap sinarnya.

Itulah tugas kita. Kita bukan daie apabila di luar. Tetapi, di setiap tempat, masa dan keadaan, kita diajar untuk mempamerkan contoh akhlak terbaik, apatah lagi dengan ahli keluarga.

Selamat menghabiskan cuti bersama ahli keluarga.^__^


Ya Allah,saat diri jauh dengan ahli keluarga, ku pohon doa agar kau pelihara ahli keluargaku dari api nerakamu,bala bencanamu,maksiat dan segala fitnah dunia.

Ya Allah,jadikanlah kami keluarga yang mengingati engkau tiap saat dan ketika dalam hidup kami.Janganlah engkau palingkan hati kami setelah engkau berikan kami hidayah dan aturkanlah kehidupan kami mengikut perkiraanMu yang Maha Tahu.

Ameen!


~Lama tak update blog.Doakan kami istiqamah

No Response to "Raihlah syurga dunia"