Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

Peristiwa:Konvokesyen kakak


7 Ogos 2010.

Kami sekeluarga berkesempatan menghadiri konvokesyen kakak saya yang ke-2 di Universiti Malaya. Pertama kali menghadiri konvokesyen. Waktu abang yang sulong tak dapat datang.nun jauh di Sabah.Universiti Malaysia Sabah.

Seawal 6.30 pagi lagi kami dah bersiap-siap ke sana. Itu pun dah tak cukup awal sebenarnya,ada lagi yang datang awal. Alhamdulillah sampai di sana parking masih belum penuh dan jalan pun kurang sibuk. Syukurlah.

PERASAAN

Excited.sebab kali pertama pergi konvo. Ma Abah lagi excited daripada kitorang. Awal-awal lagi dah beli baju untuk konvo.Biasalah,anak berjaya semua ibu bapa seronok kan? Alhamdulillah. Semuanya rezeki daripada Allah.

YANG TAK BEST

Sepanjang konvokesyen tu,memang kami adik beradik bosan tahap maksimum la. Ma Abah dapat masuk kat dalam,kami duduk 'merempat' kat luar pintu masuk Dewan Canselor tu..Adik yang ke-4, Majdah dah selamat di alam mimpi. (Tengah-tengah orang ramai tu pun sempat lagi aok tido teh!huh..)

PANDANGAN

Pendapat saya, UM perlu tingkatkan lagi persediaan menghadapi konvokesyen. Sepanjang pemerhatian saya, kawasan sekitar konvokesyen hanya menyediakan gerai-gerai jualan bunga,jual makanan, pakaian.

Sepatutnya sebagai sebuah universiti yang dah lama wujud di Malaysia, UM perlu lebih peka dengan perjalanan sepanjang konvokesyen. Pak cik mak cik yang terpaksa berjemur tengah panas,tak ada siapa pun peduli. Anak-anak kecil berkejar ke hulu-hilir tanpa arah tuju,tak ada siapa amik tau! Dan sepanjang konvokesyen, puas saya melilau mencari gerai-gerai buku. Kot-kot la ada. Puas pusing,tak ada jumpa pun.
CADANGAN

Mungkin selepas ini pihak UM, tak kira la siapa pun yang membaca blog ini, samada daripada universiti mana sekalipun, harap dapat memikirkan hal ini kalau nak anjurkan apa-apa event.

Elok benar kalau ada tempat jualan buku atau mungkin disediakan tempat untuk bacaan supaya pak cik mak cik, kakak abang,adik-adik yang datang dapat mengisi masa lapang. Adik-adik yang kecil tu, mungkin boleh diadakan aktiviti atau pertandingan yang sesuai dengan umur mereka. Kan best?betul tak? Buatla ape pun. nama pun universiti,confirm idea bagus-bagus punya.

p/s:Teguran saya bukan untuk UM sahaja.untuk semua! Jadi kepada NGAH, jangan marah i ok.:)))..

Terfikir sesuatu waktu tengok semua orang excited amik gambo..'kalau konvo dapat result best,excited la jugak.kalau result biasa-biasa je,excited jugak ke konvo?'.....erk.ok! U got it?

Dedikasi untuk ngah

De hepi untuk ngah!Teruskan belajar walaupun dah tamat pembelajaran di universiti. sambungla lagi,master ke,phd ke..huhu.Jadi pendidik yang beriman,tegas menyampaikan kebenaran,lembut dan berhikmah dalam mendidik.

doakan kami. dah ada gaji,jangan lupa 'hulurkan tangan ringankan beban' kami.hehe

untuk semua adik-adik ku yang lain,selamat belajar!lakukan yang terbaik.Ikhlaskan niat belajar kerana Allah.Jom kita sama-sama menasihati ke arah kebaikan dan kesabaran.





No Response to "Peristiwa:Konvokesyen kakak"