Keindahan Alam Ciptaan Tuhan

SubhanAllah

product

Alhamdulillah

product

Allahuakbar

product

Makanan Sunnah

Zaman sekarang ni macam-macam penyakit ada kan. Kalau balek kampong tu, mesti ada saja cerita, satgi mak cik tu sakit kencing manis makin teruk la, pak cik tu sakit darah tinggi makin naik la..hmm..pi mana ada ja orang ngadu tentang sakit masing-masing. alhamdulillah, perubatan moden ada untuk membantu kita rawat masalah-masalah penyakit yang pelbagai ni. makanan-makanan alternatif yang berkhasiat pon dah banyak ada di pasaran..tapi saya terfikir..zaman nabi dulu, mana ada semua perubatan moden yang macam-macam ada sekarang ni kan. Macam mana Nabi dan para sahabat boleh hidup sihat, malah penuh bertenaga sampai boleh berperang walaupon dalam bulan Ramadhan..hmm..nila dia, 'Prevention is better than cure'. Rupa-rupanya Rasulullah s.a.w amat mementingkan bab makan, baginda sangat berhati-hati dalam memilih makanan ni. Sebab tu lah baginda dan para sahabat sihat tubuh badan dan kuat bertenaga. Kalau nak difikirkan, betul la kan, 'We are what we eat'. Kita makan hampir lima kali sehari, mesti ianya mempengaruhi kita secara keseluruhannya, bukan saja secara fizikal, tapi mental, emosional dan spiritual jugak..ala..taknak cakap banyak lagi la..sebenarnya nak kongsi dengan sahabat-sahabat semua, apakah tips pemakanan sihat yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. Ini merupakan Sunnah yang perlu kita ikuti, jika kita nak kekal sihat dan kuat untuk terus beribadat kepada Allah..

Amalan Pemakanan Rasulullah s.aw :
1).. Jangan makan DAGING bersama SUSU.
.. Jangan makan DAGING bersama IKAN.
.. Jangan makan IKAN bersama SUSU.
.. Jangan makan AYAM bersama SUSU.
.. Jangan makan IKAN bersama TELUR.
.. Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD.
.. Jangan makan SUSU bersama CUKA.
.. Jangan makan BUAH bersama SUSU.

2)Elakkan memakan buah-buahan selepas makan, ikut cara nabi, makan buah sebelum makan, jangan dok ikut orang puteh tu..tak puteh pon kita dok ikut depa.

3)Tidur satu jam selepas makan tengah hari..hehe..ni mesti semua orang suka

4)Jangan tinggalkan makan malam..ianya boleh mempercepatkan penuaan.

5)Makan dengan tangan kanan dan jilat jari..kerana terdapat banyak enzim-enzim yang berguna untuk badan yang terletak di celah-celah jari kita..tak caya cuba tengok..hihi..

6)Bersarapan dengan campuran AIR SUAM dan MADU...org kata awet muda.

7)Mengambil makanan yang mengandungi CUKA dan MINYAK ZAITUN di waktu petang.

8)Jangan tidur selepas makan malam.

9)Memakan 7 biji KURMA setiap hari.

hmm..macam mana?mampu tak kita nak amalkan ni..Setelah baca ni, mesti sahabat-sahabat dah terbayangkan berapa banyak makanan dan minuman yang kita makan setiap hari, telah melanggar pantang larang di atas..antaranya cocktail, carrot susu, epal susu,..apa lagi ek..kalau p kenduri tu lagi la, satgi dia hidang gulai kambing dengan ikan masin..perghh!!sedap tu..tapi tak elok untuk badan kita kan, jadi elak elakkan la.

Ini saja yang dapat saya kongsi kali ni. Mungkin ada banyak lagi cara pemakanan Rasulullah tapi yang saya setakat ni yang ni jela. Bukan kuantiti yang kita inginkan tapi kualiti kan. Cuba kita amalkan yang 9 ni dulu, ada kelapangan kita cari lagi maklumat dan sama-sama kongsi. Jika kita jadikan makan tu sebuah bentuk ibadah jugak, mesti kita akan makan dengna cara yang lebih diredhai Allah dan Rasul kan. Utamakan Allah dan Rasul dalam setiap pelakuan kita.

1 Response to "Makanan Sunnah"

Unknown said...

tu la bezanya Islam ngn agama2 lain..
cara Islam dgn mendidik tp kalo agama lain melalui pengajaran..maksudnya kalo da terhantuk baru ng terhegeh-hegeh ubat...huhu